Kirjoittaja Aihe: Spinen valinta  (Luettu 6036 kertaa)

hanva77

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Spinen valinta
« : 31 Heinäkuu, 2016, 19:30 »
Olen aloittelija ja kaipaisin tietoa puunuolen jäykkyyden valinnasta. Minulla on 50 paunainen(28" vedolla) vastakaarijousi (keskeltä ampuva) ja olen tilaamassa siihen valmiita puunuolia. Nuolet tulevat muuten valmiina paitsi kärjet pitää itse kiinnittää ja tietenkin varret lyhentää sopiviksi. Millaisella jäykkyydellä nuolet pitäisi olla kun vetopituuteni on n. 26" eli todellisia paunoja on vähemmän kuin tuo 50...?

Neuvoja kaivataan...

Tuomo Reiniaho

  • Global Moderator
  • Harrastelija
  • *****
  • Viestejä: 146
    • Profiili
Vs: Spinen valinta
« Vastaus #1 : 03 Elokuu, 2016, 08:01 »
Jouseen sopivien nuolien valinta on sekä tiedettä että arpapeliä. Jos tilaat nuolet pätevältä nuolentekijältä, niin hän osaa arvioida jouseesi sopivien nuolien parametrit (jäykkyys, pituus, kärjen massa) melko tarkasti. Toki, paljon riippuu ampujastakin, kaksi eri ampujaa, vaikka ampuisivat samalla jousella, voivat tarvita erilaiset nuolet.

Jousesi jäykkyys 26 tuuman vedolla on noin 45 paunaa. Jos nuolet mitta on noin 28 tuumaa (nuoli on hyvä jättää vähän ylipitkäksi), niin sopiva nuolivarren jäykkyys on noin 45-50 tai 50-55 paunaa. Kärjeksi 100 graanin (notkeampi nuolivarsi) tai 125 graanin (jäykempi nuolivarsi) kärki. Tarkimman tuloksen saa ampumalla sulattoman nuolen testin mutta se on aloittelijalle haastava tehdä.

Kärkien kiinnitys on tarkkaa puuhaa. Jos kyseessä on laadukkaat kierrekärjet, niidenkin kanssa kannattaa käyttää liimaa. Jos taas käytät kierteettömiä kärkiä, niin ne pysyvät vain epoksilla.
www.puujousi.fi
Puujousi - Historia, käyttö ja veistäminen

hanva77

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Spinen valinta
« Vastaus #2 : 05 Elokuu, 2016, 22:36 »
Kiitoksia neuvoista.