Kirjoittaja Aihe: Hirven jänteet  (Luettu 10246 kertaa)

Tuomo Reiniaho

• Global Moderator
  • Harrastelija
    • Profiili
Hirven jänteet
« : 04 Joulukuu, 2015, 21:06 »
Onko kukaan tutkinnut hirven tai jonkun muun elukan jänteiden saantoa? Sain itse tänä syksynä ison uroksen ja pienen vasan koivet. Perkasin ne ja punnitsin, kuinka paljon jänteitä irtosi. Isosta uroksesta irtosi yli 900 grammaa tuoreita jänteitä. Enemmänkin olisi tullut, jos koivet olisi leikattu irti optimaalisesti, nyt ei ollut mutta kyllä pisimmät jänteet olivat yli 30 senttisiä. Vasasta tuli alle puolet siitä, noin 400 grammaa. Kuivauksessa painosta katosi noin 60 %, eli uroksesta jäi jäljelle reilu 400 grammaa jänteitä. Pitää vielä tutkia, kuinka paljon tuo on valmiina, revittyinä jännesäikeinä.

Kokemuksia?
www.puujousi.fi
Puujousi - Historia, käyttö ja veistäminen

JoniAulis

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Vs: Hirven jänteet
« Vastaus #1 : 05 Joulukuu, 2015, 12:49 »
Mites ne peuran koipijänteet soveltuisi selystykseen?

Tuomo Reiniaho

• Global Moderator
  • Harrastelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 06 Joulukuu, 2015, 16:55 »
Itse olen muutaman peuran koivet perannut. Kovin lyhyitä ja pieniähän se jänteet ovat, mutta jännettä silti. Eli täysin toimivia. Yhteen jouseen tarvitaan sitten vain monta koipea. Suomessa varmaan melko harva on käyttänyt peuran jänteitä, kun hirven jänteiden saatavuus on ihan kohtuullinen.
www.puujousi.fi

Tuomo Reiniaho

• Global Moderator
  • Harrastelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 18 Joulukuu, 2015, 10:22 »
Täydennystä tähän.

Ison uroshirven jänteitä oli kuivana 360 grammaa, eli noin kolmannekseen putosi massa. Siinä on mukana myös sekalaista jännetuppimateriaalia, jota voi käyttää liiman tekemiseen mutta josta ei saa kunnolla irti pitkiä jännesäikeitä. Eli käyttökelpoista tavaraa on noin 300 grammaa, josta osa menee hukkaan (tai siis liiman raaka-aineeksi). Työn alla, katsotaan. Veikkaan, että noin 200 grammaa tulee käyttökelposta jännesäiettä, jolloin yhdellä isolla hirvellä liimaisi jopa kaksi jousta.
www.puujousi.fi