Kirjoittaja Aihe: bambu vaahtera ipe  (Luettu 10653 kertaa)

Tuomas Syrjäniemi

• Tulokas
  • *
    • Profiili
bambu vaahtera ipe
« : 17 Tammikuu, 2016, 12:48 »
Noniin laitetaampa vähän tännekkin juttua ekasta laminaattijousesta.
Tavotteena olis 172cm pitkä 45 paunainen bambulaminaatti. Jousen rakentamisessa oon vasta harjoittelija joten vähän hirvittää mitä tästä tulee mutta jos ei ekalla onnistu niin ei muuta kun Tuomolta ruinaamaan lisää puumatskua.  ;) Puusäleet on nyt hiottu about oikeaan paksuuteen ja ipesäleeseen on jätetty pari milliä tilleröimisvaraa. Seuraavana olis edessä liimaus ja oonkin tässä testaillu palikoiden puristamista ilman liimaa. Suunnitelmissa olis puristaa säleet kakkosnelosta vasten ja korottaa kärkiä ylemmäs. Kokeillaan jos saan tällä puhelimella kuvan liitettyä. Jousen ja kakkosnelosen välissä on kärjissä 5cm korokkeet ja kahva on 2,5cm paksu eikä sen alla ole ylimääräistä korotusta. Lavan matalin kohta tulee olemaan 25-30cm kärjestä.

Tuomo Reiniaho

• Global Moderator
  • Harrastelija
    • Profiili
Vs: bambu vaahtera ipe
« Vastaus #1 : 19 Tammikuu, 2016, 08:37 »
Ihan hyvältä tuo vaikuttaa. Sanoisin kuitenkin, että kahvan alle riittää ihan kapea palikka tueksi, ellet sitten samalla liimaa kahvapalaa. Lisäksi toiset puristimet voisivat olla noin lapojen puolivälissä, eli lapojen matalin kohta lähemmäksi kahvaa.
www.puujousi.fi
Puujousi - Historia, käyttö ja veistäminen

Tuomas Syrjäniemi

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #2 : 19 Tammikuu, 2016, 17:05 »
Joo siis tuon oli tarkoitus olla juuri kahvapala jonka ajattelin liimata samalla kertaa mutta mietinkin tässä että varmaan on helpompaa liimata kahva sitten jälkeenpäin niin on helpompi toteuttaa tämän puristus ilman kahvaa. Jos liimaan kahvan myöhemmin niin riittää varmaan että laitan parin sentin palikan kahvan kohdalle korokkeeksi.

Toisekseen nuo vaahterapalikat joita mulla on, on leikattu sellasesta 6cm paksusta oksasta ja ne tuppaa halkeilemaan. Pitäis saada jostakin kahvapala joka olis vähän paksummasta materiaalista työstetty.

Miten tuo vaikuttaa jousen ominaisuuksiin missä kohdassa lavan matalin kohta on?

Tuomo Reiniaho

• Global Moderator
  • Harrastelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 22 Tammikuu, 2016, 07:48 »
Minusta kahva on helpointa liimata samalla kertaa, jos vain mahdollista.

Ei kai se niin tarkkaa ole, missä lavan matalin kohta on. Mitä lähempänä lavan kärkeä se on, sitä enemmän se muistuttaa rekurvia. Itse vain tykkään, että deflex-reflex-mallissa kaarevus on jakautunut tasaisesti ja silleen silmää miellyttävästi... Mielestäni tilleröinti on myös silloin hieman helpompaa.
www.puujousi.fi

Tuomas Syrjäniemi

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #4 : 07 Helmikuu, 2016, 21:37 »
Noniin nyt kun taas pitkästä aikaa tänne foorumille pääsin niin laitetaan taas päivitystä jousesta.
Bambulaminaatti on nyt valmis vaikkakin lisään vielä muutaman tru oil kerroksen pintaan. Olen tällä ampunut jo about melkein sata laukausta ja oikein tyytyväinen olen lopputulokseen ottaen huomioon että jousi on ensimmäinen laminaatti jota ikinä olen tehnyt. Kiitokset Tuomolle ja muillekkin avusta ja hyvistä vinkeistä. Jousta tilleröidessä jätin homman vähän kesken niin että en keventänyt jousta 45 paunaan vaan jätin sen verran extraa että pitkällisen koeammunnan jälkeen vaaka näytti 51 paunaa 76cm vedolla. Paunamäärä tuntuu nyt ihan sopivalta itselleni kun olen oppinut tällä ampumaan ja osumatarkkuuskin näyttää omalla mittapuulla hyvälle. Vieläkin ihmettelen tän voimaa kuinka hyvin nuoli uppoo vanhaan 28 paunan jouseen verrattuna. Ero on siis edellisestä aikamoinen. Ei voi muuta sanoo kun että tyytyväinen olen.

Tuomas Syrjäniemi

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #5 : 07 Helmikuu, 2016, 21:37 »
lisää kuvia

hoja

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #6 : 08 Helmikuu, 2016, 01:11 »
Nätti on. Vetokuvia jos on niin pistä niitäkin, mielelläni näkisin itse teossa tuon.

Tuomo Reiniaho

• Global Moderator
  • Harrastelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 08 Helmikuu, 2016, 14:00 »
Tyylikäs jousi! Siinä on tosin yksi tyylirikko, jopa pahempi kuin muovinokki. Kahvan viimeistely on selkeästi kesken, kun siihen on aika rujo kolo jäänyt - onkohan saha vähän lipsahtanut...

Viritetyn kuvan perusteella alalapa on lähes ok, ehkä voisi aavistuksen enemmän taipua kärjen tuntumasta, eli noin kärkikolmanneksesta. Ylälapa taipuu mielestäni liikaa alkaen noin 10 senttiä kahvasta, ehkä noin 20-30 sentin matkalta. Kärkiosa on myös aavistuksen jäykkä. Varmistuu sitten täyden vedon kuvan perusteella.

Kyllähän tuolla nuoleen energiaa saa, yli 50 paunaa 30 tuuman vedolla.
www.puujousi.fi

Markus

• Harrastelija
  • **
    • Profiili
« Vastaus #8 : 08 Helmikuu, 2016, 15:34 »
Pakko myöntää, tein itse viime syksynä ensimmäiseen jouseeni nuolihyllyn, kun (jostain syystä) luulin, että se pitää olla. Kaiken lisäksi "jousi" ei taipunut muualta kuin kahvasta. Lopputuloksen voi varmaankin arvata.

Lepo- ja vetokuvat olisi tosiaan kiva nähdä.

Tuomas Syrjäniemi

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #9 : 08 Helmikuu, 2016, 19:15 »
Vetokuva

Tuomo Reiniaho

• Global Moderator
  • Harrastelija
    • Profiili
« Vastaus #10 : 08 Helmikuu, 2016, 19:22 »
Hyvältähän tuo näyttää sittenkin.

Kokonaisuutena taipuu nätisti mutta alalapa vaatii mielestäni tarkkailua. Noin kämmenen 10 senttiä kahvasta näyttäisi olevan pieni ylitaipuva kohta sekä noin puolivälissä lapaa toinen vastaava kohta. Tiedä sitten kuinka paljon kuvakulma hämää. Kannattaa otta useampi kuva, tilleripuussa ja itse vetäen. Ylitaipuvat kohdat ovat pitemmän päälle ongelmallisia.
www.puujousi.fi

Tuomas Syrjäniemi

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #11 : 08 Helmikuu, 2016, 20:03 »
Juu vähän tosiaan lipsahti toi saha etuprofiilia muotoillessa ;). En oo jaksanu vielä viimeistellä. Ylälapa näyttäis olevan ok. Tossa alalavassa oon huomannu ton yhen ylitaipuvan kohdan mut en oo sille vielä tehny mitään. Ilmeisesti sitä sais pehmennettyä kun siklais varovasti puuta pois molemmilta puolilta tai lavan kärjen puolelta. Siinä taitaa puun syyt tehdä pienen kuopan ja sen takia huomaamatta lähti siitä vähän liikaa.