Kirjoittaja Aihe: Perinnejouset jousiammuntaseuroissa  (Luettu 29027 kertaa)

hoja

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Perinnejouset jousiammuntaseuroissa
« : 31 Joulukuu, 2015, 10:33 »
Minkälaisia kokemuksia perinnejousiammunnasta on jousiammuntaseuroissa? Sain töistä 50-vuotislahjaksi vuoden jäsenyyden jousiammuntaseuraan ja varasin alkeisammuntavuorolle paikankin Robin Hoodiin. Netin mukaan sieltä ainakin löytyy oma osastonsa jousimetsästykselle.

Lehtis

• Harrastelija
  • **
    • Profiili
Vs: Perinnejouset jousiammuntaseuroissa
« Vastaus #1 : 31 Joulukuu, 2015, 10:46 »
Meillä Riihimäellä toimii, kun on itse ollut vaikuttamassa asiaan näkyvästi.

hoja

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #2 : 02 Tammikuu, 2016, 22:58 »
Nonni, kävin tänään liittymässä Robin Hoodeihin. Ohjaajat olivat ihan päteviä, antoivat vinkkejä ammunta-asennon virheisiin. En esmes tiennyt että pitkäjousiampujat ankkuroivat vetonsa ennemmin suupieleen kuin leuankärkeen ja pakko myöntää, oli tähtääminen helpompaa siten. Ihan hyvä maku jäi tuosta puolentoista tunnin paukuttelusta teollisella pitkäjousella. Pitää mennä viikon kuluttua uudestaan.

Juttelin ohjaajien kanssa ja sanoivat että longbow-sarjassa pitää käyttää muovinokkeja nuolissa, poislukien perinnesarja. Etteivät edes hyväksy muita. Olin aavistuksen yllättynyt.

Juri

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #3 : 03 Tammikuu, 2016, 14:12 »
Itseasiassa tilanne oli takavuosina aivan päinvastoin. Perinneluokassa selfnokit olivat kielletty, longbowluokassa ei. Sittemmin selfnokit sallittiin perinneluokassa, kunhan ne ovat asianmukaisesti vahvistettu, nyörillä, sarvella tai muulla sellaisella.
En ole aivan selvillä uusimmista kotkotuksista, että onko selfnokit nyt sitten longbowluokassa kielletty vai ei? Tiedän kuitenkin yhden ampujan joka on niillä kilpaillut, lasikuitulonkkarin kanssa.
Hyvin tehdyt puunokit eivät kuitenkaan käytännössä eroa muovisista, muuten kuin paremmalla ulkonäöllään.

Lehtis

• Harrastelija
  • **
    • Profiili
« Vastaus #4 : 03 Tammikuu, 2016, 14:46 »
Selfnokit eivät ole kiellettyjä, ei perinne- eikä pitkäjousiluokissa, kunhan ovat asiallisesti vahvistettuja. Punos (liimalla tms. vahvistettuna) ja/tai sarvi, kovapuu tms. liuska upotettuna nokkipäähän niin, että jänne ei vahingossakaan laukaistessa "halkaise" nuolta.

hoja

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #5 : 03 Tammikuu, 2016, 16:16 »
Muovinokkikeskustelu alkoi kun ammuin nuolella taulussa olleen nuolen nokkiin ja paskaksi. Mainitsin omatekemissä puunuolissa olevan puunokit ja siitä juttelu lähti käyntiin. Ehkä ymmärsin väärin.

Lehtis

• Harrastelija
  • **
    • Profiili
« Vastaus #6 : 04 Tammikuu, 2016, 15:39 »
Muovinokin etu on siinä, että se on helppo vaihtaa, jos rikkoutuu. Jos nuolesta vielä lähtee siisti säle irti, niin senkin voi liimata takaisin. Selfnokin korjaus on työläämpää, usein mahdotonta.

Tuomo Reiniaho

• Global Moderator
  • Harrastelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 04 Tammikuu, 2016, 18:10 »
Robin Hoodissa ainakin Jakke ampuu välillä luonnonmateriaalijousella. Muutenkin seuroissa vähän erikoisemmalla jousella ampuvan vastaanotto on poikkeuksetta hyvä - jousi herättää kiinnostusta.

Muovinokeista keskusteltiin Knuutinpoikien foorumilla enemmän kuin tarpeeksi. Se nyt vain on kätevä - helppo käyttää ja korjata. Knuutinpoikien kisoissa muovinokkia ei saa käyttää, mikä on ihan hyväkin asia.
www.puujousi.fi
Puujousi - Historia, käyttö ja veistäminen

OPTikkanen

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #8 : 13 Tammikuu, 2016, 18:59 »
Meillä on Joensuussa yksi 33# Falco - jos näitä voi laskea perinnejousiksi. Lisää on tilattu (18# ja 28#) kun tuo 33# taitaa olla useimmille aloittelijoille ja junnuille liian jäykkä ampua. Aika moni on kokeillut Ragimin 25# recurvia.
Omana ajatuksenasi on että lonkkarilla on helpompi päästä lajin kiinni ja siitä on sitten hyvä jatkaa vaativampiin perinnejousityyppeihin jos niin haluaa.
Olenko väärässä?

Markus

• Harrastelija
  • **
    • Profiili
« Vastaus #9 : 14 Tammikuu, 2016, 09:34 »
Meillä on Joensuussa yksi 33# Falco - jos näitä voi laskea perinnejousiksi. Lisää on tilattu (18# ja 28#) kun tuo 33# taitaa olla useimmille aloittelijoille ja junnuille liian jäykkä ampua. Aika moni on kokeillut Ragimin 25# recurvia.
Omana ajatuksenasi on että lonkkarilla on helpompi päästä lajin kiinni ja siitä on sitten hyvä jatkaa vaativampiin perinnejousityyppeihin jos niin haluaa.
Olenko väärässä?

Itse en laskisi moderneista materiaaleista tehtyjä jousia perinnejousiksi, vaikka ne hyvin paljon ovatkin sen näköisiä, esim. Grozerin jouset.

Knuutinpoikien perinnejousiforumillahan ei edes saanut keskustella moderneista jousista, kun sitä varten on muitakin forumeita. En sitten tiedä, mikä käytäntö Tuomolla täällä on.

Kyllähän niillä lonkkareilla ammutaan paremmin, mutta itse en sen perusteella valitsisi jousta, vaan sen, mikä eniten miellyttää ja on mukavin käyttää. Jotkut tykkää perinteisistä lonkkareista tai lyhytjousista, jotkut moderneista taljoista tai vastakaarista jne. Itse kallistuin ja kallistun edelleenkin, perinteisten lyhytjousten puolelle.

Ja täähän on sitten vaan mun mielipide.

Tuomo Reiniaho

• Global Moderator
  • Harrastelija
    • Profiili
« Vastaus #10 : 14 Tammikuu, 2016, 13:24 »
Lasikuituvahvistettu jousi ei ole perinnejousi, vaikka perinteistä kovasti muistuttaisikin. Se on vain perinteisen kaltainen jousi. Tämä foorumi on tarkoitettu pääsääntöisesti perinnejousille mutta jos asia edes jollakin tapaa liittyy perinnejousiin, niin kyllä perinteisen kaltaisetkin jouset voi ottaa esille. Esimerkiksi, asia voi liittyä vaikkapa Grozerin jousien rakenteeseen, yleensäkin jousiammuntaan, materiaalien eroihin, tms. Lasikuitujousien rakentaminen on jo niin erilainen asia, että pidettäköön se ulkona täältä.

Monet ampuvat sekä perinnejousilla että lasikuitujousilla, mikä on vain ihan hyvä. Monipuolisuus avartaa. Siksi täälläkään keskustelun ei tarvitse olla ehdottoman tarkkaa, ettei vain vahingossakaan livahtaisi väärä sana.

Mitä OPTikkasen kysymykseen tulee, niin lasikuitulonkkarilla on helppo aloittaa "perinnejouseilu". Se antaa paljon anteeksi, niin tekniikassa kuin välineissä. Jos aloittaa suoraan lyhyellä puujousella, niin siihen joko ihastuu tai sitten ei, useammin ehkä ei... Se kun on vaativaa ammuntaa. Toki pitkällä perinnejousella voi aloittaa myös mutta siinä on samoin omat niksinsä, jotka pitää tietää, jotta jousi kestäisi ja ammunta olisi mukavaa.

Perinnejousien suurin juttu on niiden rakentaminen. Siksi olen kirjaa kirjoittamassa ja siksi tämäkin foorumi on olemassa.
www.puujousi.fi
Puujousi - Historia, käyttö ja veistäminen

hoja

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #11 : 14 Tammikuu, 2016, 14:33 »
Tuosta rakentamisesta olen ihan samaa mieltä. Kun laittaa jousiaihion ensi kertaa tilleripuuhun niin se on kuin ensirakkaus. Tunnemyrsky on samaa luokkaa.

OPTikkanen

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #12 : 14 Tammikuu, 2016, 21:57 »
Hieno homma kun on jousien teosta innostunutta porukkaa. Itse joudun priorisoimaan aikapulan takia ammuntapuolelle. Ja ammuntaa vartenhan ne jouset tehdään :D.

Oma näkökantani on että LB ja HB ampujilla on paljon enemmän yhteistä kuin Olumpia tai taljajousien kanssa. Itse tykkään ampua molemmilla jousitypeillä.

Seuratoiminnasta vielä sen verran että esimerkiksi Meillä seurassa käy vuosittain pari-kolmekymmentä uutta kokeilija. Jos näille pystytään tarjoamaan muitakin vaihtoehtoja kuin Olumpia-vastakaaria, niin on hyvin mahdollista että joille kuille jää siemen itämään josta alkava perinnejousiammunta innostus kehittyy. Alkeiskurssin ja opastusten vetäjä ovat tässä avainasemassa jotta he esittelevät jousiammuntaa laajasti ja tarjoavat eri jousityyppejä kokeiltavaksi.

Olisi kiva kuulla mitä kokemuksia muualla seuroissa on HB ja LB jousiammunnan edistämisestä.

Esa Konga

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #13 : 15 Tammikuu, 2016, 10:30 »
Artemiksessa on LB ampujia varsinkin kilpailuissa, nyt alkuvuodesta jopa suurin sarja
http://www.artemishelsinki.com/frame.html
Myös tutustumiskurssilla LB on huomioitu, seuran kalustona on Falcoja siinä missä vastakaarijousiakin.

Meitä HB harrastajia on seurassa toki muutama, mutta treenausaktiivisuus hallilla näyttää olevan sitä
alempi mitä perinteisempi kalusto... seuran omissa kilpailuiissa on ammuttu samassa LB sarjassa.

Kyllä harrastus on kaikille sama, jousiammunta, tietysti LB ja HB ampujat on henkisesti lähellä toisiaan.
Vastakaari ja taljakin ampujat on kiinnostuneita välineistä "onko sulla taas uusi jousi/nuolet"
"ootko tehnyt ton itte" "mäkin olen ajatellut kokeilla, mikä on hyvä puu" jne.

t-Esa

Jakke Lehtinen

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #14 : 27 Tammikuu, 2016, 11:49 »
Moi!

Minä aloitin jousiammunnan itsetehdyillä pihlajapyssyillä ja siirryin sitten moderneihin pitkäjousiin ja niissä olen sitten pysynyt. Olen samaa mieltä, että ero perkkarin ja lonkkarin välillä on ampumisen kannalta melko vähäinen. Kuitenkin tulee nähdä perinnejousten puolella suuri ero: meillä Suomessa on ainakin kaksi koulukuntaa, toiset ampuvat lyhkäsillä, noin 130-140 cm:n pitkillä, ja toiset pitkillä, 170-200 cm, jopa enemmän. Näissä kahdessa on olennaisin ero vetopituus. Koska lyhyissä jousissa vetopituus on tavattoman lyhyt, ampuja ei oikeastaan ankkuroi ollenkaan. Kun olen katsonut ampujia eri kilpailuissa ulkomailla, nuo lyhyet jouset ovat todella harvinaisia ja palkintopallilla tyylin edustajia ei näy. Tarkkuusammunnassa on keskeistä toistaminen. Pitäisi pystyä ampua 60 - 120 nuolta eri kilpailuissa täsmälleen samalla lailla. Ampujat ankkuroivat vetokäden poskelle. Lyhyt jousi on tyypillinen mestsästystä harrastavalle ampujalle. Itse suoritus tapahtuu vaistonvaraisesti ja joskus tavattoman nopeasti. Kilpa-ammunnassa ei ole niin kiire ettei kerkeisi tähdätä.
Siispä: jos harkitsee ampuvansa tarkkuutta, kannattaa heti alussa tehdä selväksi, kumpaa tyyliä haluaa edustaa. Voi olla hauskaa harrastaa molempia, mutta silloin on vaarana että tyylit syövät toisiaan. Jos suunnittelee siirtyvänsä joskus perkkarista lonkkariin tai toisinpäin, kannattaa oma perkkari tehdä riittävän pitkäksi, nyrkkisääntö on ampujan mitta. Omatekemäni yksipuiset olen tehnyt 192 cm pitkiksi. Vetopituuteni on noin 30,5 tuumaa.

Jakke Lehtinen