Kirjoittaja Aihe: Luonnonmateriaalijänteet  (Luettu 9159 kertaa)

Tuomo Reiniaho

  • Global Moderator
  • Harrastelija
  • *****
  • Viestejä: 146
    • Profiili
Luonnonmateriaalijänteet
« : 04 Joulukuu, 2015, 19:52 »
Aiheesta keskusteltiin kiinnostavasti Knuutinpoikien foorumilla mutta juttu jäi vähän kesken.

Käyttääkö kukaan Suomessa säännöllisesti luonnonmateriaalijänteitä? Jos käyttää, niin kuka, mitä materiaalia ja millaisessa jousessa. Suomessa on melko helppo hankkia hyvää raakanahkaa, jännettä, pellavaa ja silkkiä. Nokkosta, hamppua ja raminia on jo vaikeampi löytää. Entä onko kukaan tehnyt jännettä bambusta - ei kuidusta vaan ihan bambusäleestä primitiiviseen tyyliin?

Itse hankin syksyllä hyvältä vaikuttavaa silkkiä ja pellavaa, joista tuntui tulevan ihan kohtuulliset jänteet. Pitää tehdä vielä pari testijännettä lisää ennen kuin voin tarkemmin analysoida niin hyvyyttä.
www.puujousi.fi
Puujousi - Historia, käyttö ja veistäminen

heikki

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Luonnonmateriaalijänteet
« Vastaus #1 : 07 Joulukuu, 2015, 11:14 »
Minulla on erinomainen nokkospuska tuossa pienen matkan päässä. Olen siitä jo jonkun verran kuitumateriaaleja keräillytkin, vaikka saanto/korsi on melko lailla niukka. Tarkoitus olisi kuitenkin kehrätä nokkoslankaa ja siitä sitten jänne. Älä pidätä hengitystäsi tulosta odotellessa...

Tuomo Reiniaho

  • Global Moderator
  • Harrastelija
  • *****
  • Viestejä: 146
    • Profiili
Vs: Luonnonmateriaalijänteet
« Vastaus #2 : 09 Joulukuu, 2015, 09:34 »
Suomessahan on jonkin verran nokkoskuidun pientuotantoa, ainakin tutkimusmielessä.

http://www.mtt.fi/koetoiminta/pdf/mtt-kjak-v59n1s10a.pdf
http://nettiradiomikaeli.internetix.fi/mikaeli/arkisto/tutkimus/nokkonen/hakkarainen.htm

Tiedä sitten, mistä saisi ostettua kotimaista kuitua, ellei ole mahdollista itse kerätä sitä riittävästi. Vai onko kukaan kerännyt itse riittävästi nokkoskuitua ja tehnyt siitä jousen jänteen?

Vai ehtiikö heikki ensimmäisenä?!

www.puujousi.fi
Puujousi - Historia, käyttö ja veistäminen

heikki

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Luonnonmateriaalijänteet
« Vastaus #3 : 09 Joulukuu, 2015, 10:00 »
Tuskin ehdin :(

Vanahalla voorumilla joku kyllä kertoi sellaisen tehneensä, ja kuvasi kuitujen puhdistuksenkin melko tarkkaan - en tosin muista yksityiskohtia.

Ja Seikkuhan nyt tietysti on varmaan nokkosjänteitä tehnyt kasapäin.


Mulla on muutenkin tässä parina viime vuonna jäänyt kovin vähiin kaikkinaiset jousitouhuilut, kun muuta askaretta on ollut yllin kyllin. Pitää oikein orientoitua näihin hommiin taas uudestaan, kun on nyt tämä foorumikin innoittamassa.

Tuomo Reiniaho

  • Global Moderator
  • Harrastelija
  • *****
  • Viestejä: 146
    • Profiili
Vs: Luonnonmateriaalijänteet
« Vastaus #4 : 07 Tammikuu, 2016, 14:31 »
Luonnonmateriaalijänne on helpointa tehdä pellavasta tai hampusta. Hyvä hamppu on hieman vahvempaa kuin hyvä pellava mutta hyvää hamppua on paljon vaikeampi hankkia kuin hyvää pellavaa. Suomesta hankkien hyvää pellavanarua löytyy nimikkeellä "haukisiima". Sitä löytyy monesta liikkeestä sekä markkinoilta. Haukisiimaa on kahta eri paksuutta, joista ohuempi (numero 6) sopii paremmin jänteen tekemiseen. Lujuuksia en nyt muista mutta olen tehnyt siitä kolmesäikeisiä jänteitä, jotka ovat kestäneet 40-paunaisessa jousessa.

Yleensä, mitä ohuempaa lanka on, sitä paremmin se sopii jänteen tekoon. Ohut lanka vaatii hyvän raaka-aineen. Lisäksi värjäämätön on parempi kuin värjätty.

Itse tilasin tältä myyjältä muutaman rullan pellavaa ja silkkiä, jotka ainakin alustavien testien perusteella ovat erinomaisia, ja lisäksi edullisia. Hintaa voi suhteuttaa siihen, että noin 40-paunaisen jousen pellavajänne painaa noin 10 grammaa.

http://stores.ebay.com/yarnstoyearnfor/Linen-/_i.html?_fsub=481441619

Samalta myyjältä löytyy muitakin kuituja.
www.puujousi.fi
Puujousi - Historia, käyttö ja veistäminen

heikki

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Luonnonmateriaalijänteet
« Vastaus #5 : 07 Tammikuu, 2016, 15:39 »
Joulun alla huomasin, että pellavalankoja löytyy varsin mukavasti myös Porvoossa olevasta Teetee shopista, Rihkamakatu 2.

Mahe

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Luonnonmateriaalijänteet
« Vastaus #6 : 21 Helmikuu, 2016, 16:59 »
Jaa että tällainenkin foorumi, nyt vasta löysin :)

Mä olen käyttänyt aina pellavajännettä. Hyvin ne on toimineet. Joko haukisiimasta (3-kertaisena) tai ohuemmasta langasta (yleensä 12 säiettä). Juuri tuolta mainitusta teetee-shopista nota lankoja on tullut osteltua :)

Aiemmin tein flaamilaisen silmukan vaan toiseen päähän ja toisessa päässä sitten sidottuna paalusolmu tai timber hitch, nyttemmin opettelin tekemään punotun silmukan kumaankin päähän.

Langat hieron kunnolla mehiläisvahalla ennen punomista.

Tuomo Reiniaho

  • Global Moderator
  • Harrastelija
  • *****
  • Viestejä: 146
    • Profiili
Vs: Luonnonmateriaalijänteet
« Vastaus #7 : 03 Marraskuu, 2016, 08:59 »
Laitetaas nyt tähän kysymys, jos vaikka tärppäisi.

Eli, ne ketkä ampuvat luonnonmateriaalijänteellä, kuinka pitkään ja/tai kuinka monta laukausta jänne keskimäärin kestää? Mistä jänne kuluu tai katkeaa? Minkä tyyppinen jänne?

Aika vähän tuntuu löytyvän tietoa luonnonmateriaalijänteen kestävyydestä. Yleensä sanotaan, että pellavajänne kestää keskimäärin 1000 laukausta, vaihteluväli noin 500-2000 laukausta.

Raakanahkajänteen tai jännejänteen kestävyydestä ei ole löytynyt oikein mitään tietoja.
www.puujousi.fi
Puujousi - Historia, käyttö ja veistäminen