Kirjoittaja Aihe: Pihlaja 128cm 38# @22"  (Luettu 5884 kertaa)

Ertsi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Pihlaja 128cm 38# @22"
« : 30 Tammikuu, 2016, 02:09 »
Tämmösen pihlajaflättärin veistelin. Paunoja oli tarkoitus 40-50 saada, mutta hyvä kun nyt tuo 40 edes saisi inhimillisellä vedolla.
Pituutta tuo 128cm nokista nokkiin, leveyttä 40mm leveimmillään, kahva 26mm.
Hieman tuotti ongelmia tilleröinnissä lapojen propellille veto. Sitä sitten höyryllä oikoi, kun huomasi että toinen lapa taipuu reilusti enemmän... Tuossa se tilleri näkyy, ei nyt kummonen, mutta toive oli että jonkinsortin ammuttava 40 paunanen tulisi, että metsälle ja metsästyskorttia varten pääsisi treenaamaan. Onko tuo 22 tuumaa vetoa tämmöselle lyhyellekin jopa vähän alakanttiin? Kehtaako enemmän vielä vetää? Ehkä vähän kiinnostaisi keskikohtaa keventää ja saada läpitaipuvampi... Vinkkiä tilleröintiin?
Jänne dacronia, itse tehty 16 säiettä, eli reilusti.  ;D

Niin, ja settiä tuli 3,5 senttiä, tuntuu että pihlajalle jopa kelpo suoritus.
« Viimeksi muokattu: 30 Tammikuu, 2016, 02:12 kirjoittanut Ertsi »

Tuomo Reiniaho

  • Global Moderator
  • Harrastelija
  • *****
  • Viestejä: 146
    • Profiili
Vs: Pihlaja 128cm 38# @22"
« Vastaus #1 : 30 Tammikuu, 2016, 07:33 »
Tuohan näyttää just hyvältä! Alalapa oletettavasti oikealla?

Pituus-/vetopituussuhde on 2,3, eli sopiva. Itse en vetäisi enää pitemmälle, varsinkin kun pihlajalla on taipumusta hajota selästä. Anna olla tuollaisenaan ja tee uusi - helpompaa, mukavampaa ja antoisampaa. Vain tekemällä oppii ja on hyvä jos hyllyssä on toimiva jousi.
www.puujousi.fi
Puujousi - Historia, käyttö ja veistäminen

Ertsi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Pihlaja 128cm 38# @22"
« Vastaus #2 : 30 Tammikuu, 2016, 11:55 »
Kiitos, kuulostaa hyvältä.  :)

Markus

  • Harrastelija
  • **
  • Viestejä: 83
    • Profiili
Vs: Pihlaja 128cm 38# @22"
« Vastaus #3 : 30 Tammikuu, 2016, 12:45 »
Näppärän näköinen jousi!

Mun pihlajajousi on 120cm ja oon käyttänyt kans 22" vetoa. Ei oo napsahtanut poikki, varmaan nahkaselkä auttanut siinä, mutta settiä taas on ottanut aika paljonkin. Lyhyemmällä vedolla tilanne varmaan olisi toinen. Noin vuoden aikana se on muutamia tuhansia nuolia heittänyt, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Se on ollut hyvä treenijousi, jolla on voinut tekniikkaa ja ampumista opetella, mutta nyt uusien jousien tieltä oon jättänyt sen lepäämään.

Ertsi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Pihlaja 128cm 38# @22"
« Vastaus #4 : 08 Helmikuu, 2016, 20:28 »
Kiitos! Omaan käteen nämä lyhytjouset tuntuu mukavemmalta, pitää vielä hieman erimittaisia kokeilla, josko jopa alle 100cm.
Yksikään pihlaja ei mulla muuten ole selästä räjähtänyt, vatsa on kyllä ottanut puristusmurtumia ja settiä hurjasti, mutta ei muuta.
Löytyy tuolta yksi 117cm pihlaja jolla voisin vannoa vetäneeni 24-25"... Alkaa olla tehot otettu irti.  ;D