Kirjoittaja Aihe: Lohkonuolivarret yleisesti  (Luettu 4970 kertaa)

hoja

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Lohkonuolivarret yleisesti
« : 09 Maaliskuu, 2016, 09:41 »
Tuo nuolien lohkominen alkoi kiinnostamaan. Mulla olis mökillä vielä pari tukkia haapaa vailla järkevää käyttöä, jos kesällä yrittäisi nuolia noista tehdä. Haapa on suoraa ja oksatonta ja mun kokemuksen mukaan lohkeaa helposti ja suoraan myös kuivana. Koetin googlailla onko haapa käypää tavaraa mutta kovin ristiriitaista tietoa oli tarjolla. Mary Rosesta löytyneet olivat enimmäkseen poppelia ja haapaa:

http://www.theenglishwarbowsociety.com/tudor-livery-arrow_EN.html

Mökkitontilla toinen yleisesti saatava puulaji olisi harmaaleppä. Sitäkin himottaisi kokeilla mutta se taitaa olla liian heikkoa tavaraa. Se punastuisi kyllä nätisti, tulisi komea satsi.

M.Reinikainen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Lohkonuolivarret yleisesti
« Vastaus #1 : 11 Maaliskuu, 2016, 23:45 »
Nuo Mary Rosen nuolet sisälsivät kymmeniä eri materiaaleja. Sanalla "poppeli" ei viitata poppeli puuhun vaan poppeli heimoon. Sanan takana on useiden tulkintojen mukaan "Populus nigra"  / Mustapoppeli joka on tietääkseni häviämään päin.

Tavallinen metsähaapa on silti 100% oikea avalinta jos haluaa noita Englantilaisia sota nuoli kokeilla lohkomalla. suosittelen lohkaisemaan vähän yli 2x2cm kokoisia palasi ettei varsii tule vahingossa sivuttaisia vääntymiä.
HALKAISTAVA aihio on AINA halkaistava keskeltä! Jos sinulla on 30cm leveä ja noin 10 paksu palanen niin se on aina halkaistava joka ikinen palanen sen kyseisen halkaistun palan keskeltä. Jos yritää lohkoa nuolivarsia yksitelle toisesta reunasta, niin puun omat syy kuidut (jotka ovat isommalla puolella kuin aijotut tuleva nuolivarsi) työntää halkaisu työkalusi ennen aikaisesti halkaistavan palan kyljestä ulos. Aihioa useimmiten katkeaa tai murtuu täysin.
You can't outrun death forever.. But you can make the bastard work for it.

hoja

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Lohkonuolivarret yleisesti
« Vastaus #2 : 12 Maaliskuu, 2016, 08:18 »
Joo näin teen. Mulla on käsimoska joten kirveenterä vaan paikoilleen ja moskalla naputellaan sitten puu halki. Toi linkissä mainittu aspen lie haapa vaikka poppeleiden sukuahan se Populus Tremulakin on.